روند رو به رشد پشتیبانی سکوهای ابری از اینترنت اشیاء تا ۲۰۲۰

بر اساس گزارش گارتنر، تحت عنوان “PaaS Innovation Continues Unabated” بازار سکوهای ابری با توجه به گسترش مباحث کلان داده ها و اینترنت اشیاء روند رو به رشدی را به خود گرفته است و پلت فرمهای متعددی برای پشتیبانی نیازمندی های جدید مبتنی بر کلان داده یا اینترنت اشیاء شکل گرفته اند. البته در این گزارش اشاره شده است که بلوغ PaaS هنوز کافی نیست و اغلب شرکت ها سعی میکنند با استفاده از فناوری های متن باز، سکوهای سفارشی و مورد نیاز خود را طراحی و اجرا کنند. زیرا پروژه های پیچیده و بزرگ اینترنت اشیاء نیازمندی های متعددی دارند که از جمله آنها میتوان به توسعه، یکپارچه سازی، پردازش رخدادها، پردازش قواعد، هماهنگی بین فرآیندها و تحلیل داده ها اشاره کرد که هر یک راهکارها و فناوری های خاص خود را می طلبند و کنار هم قرار دادن همه آنها در یک پلت فرم برای پشتیبانی از سناریوهای کاربردی مختلف کار بسیار پیچیده ای است و سطح بالایی از بلوغ را می طلبد.

IoT_Cloud2 copy

روند رو به رشد سکوهای ابری اینترنت اشیاء تا ۲۰۲۰ به سمتی است که بیش از ۵۰ درصد برنامه های کاربردی جدید تا ۲۰۲۰ مبتنی بر اینترنت اشیاء خواهند بود و این موضوع بسیاری از معماری های رایج فعلی را در توسعه سامانه های نرم افزاری دگرگون خواهد کرد، زیرا مشخصه ها و نیازمندی های اشیاء (فیزیکی یا مجازی) از جمله آگاهی از محیط و رخدادهای محیطی در فرآیندهای تجاری و در نتیجه معماری نرم افزارها نفوذ خواهد کرد.

علاوه بر موضوع اینترنت اشیاء، در گزارش گارنتر به مسائل دیگری نیز پرداخته شده است که قابل توجه است. تا سال ۲۰۱۸، بیش از ۷۰ درصد سازمان های فناوری اطلاعات که برای استقرار سکوهای ابری (PaaS) بصورت خصوصی برنامه ریزی کرده بودند، از مدل میکروسرویس و مبتنی بر کانتینر استفاده خواهند کرد، با این حال پیش بینی شده است که به دلیل بلوغ پایین سکوهای موجود، در ۸۰ درصد موارد، انتظارات از PaaS های خصوصی برآورده نخواهد شد، ولی تا ۲۰۱۹ بلوغ این سکو ها به حدی می رسد که میتوانند سطح قابل قبولی از کارآیی (Productivity) و کنترل (Control) را توامان ارائه کنند.

برچسب شده در:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *