انتشار نسخه اول کتاب راهنمای اجرایی ابزارهای مدیریت کسب و کار

مدیران برتر همیشه به دنبال آن هستند تا ببینند در حیطه کاری آن‌ها چه ابزارهای مناسبی وجود دارد. ابزارهای مدیریت کسب و کار کلیه سامانه­ها، برنامه ها، کنترل ها، راه حل ها و روش هایی را شامل می­شود که توسط سازمان ها برای مدیریت تغییرات بازار، حفظ موقعیت رقابتی خود و یا بهبود عملکرد سازمان مورد استفاده قرار می­گیرد. با شناخت و استفاده مناسب از ابزارهای مدیریتی، مدیران می‌توانند تغییرات مهم و اقدامات جدید را در شرکت یا سازمان خود به اجرا بگذارند. برای مثال از ابزارهای مدیریت می‌توان برای تعریف و اجرای استراتژی، تعامل با مشتریان و کارمندان و همچنین نظارت بر عملکرد استفاده کرد.

لینک دانلود کتاب (۲ مگابایت – PDF)

امروزه به لطف پیشرفت سریع فناوری، ابزارهای مدیریتی به طرز چشمگیری تکامل یافته اند، به طوری که انتخاب بهترین ابزارهای تجاری برای هر شرایط در هر شرکت دشوار است. در این کتاب مجموعه ای از ابزارهای مدیریتی بر اساس دو مرجع بابوک[۱] و  بین[۲] مورد بررسی قرار گرفته است و لیستی از پرکاربرد ترین آنها استخراج شده است. در معرفی هر ابزار چارچوب کلی زیر رعایت شده است تا بتواند راهنمایی سریع و عملی برای شناخت و استفاده از ابزار در سازمان باشد.

  • معرفی اولیه ابزار
  • فرآیند استفاده از ابزار
  • نمونه موارد استفاده از ابزار در کسب و کار
  • میزان محبوبیت ابزار در طی زمان
  • معرفی نمونه ای از ابزار / الگوی علمی قابل استفاده
  • مراجع جهت مطالعه بیشتر

این کتاب نسخه اولیه ابزارهای مدیریتی است که پس از یک سال تحقیق و بررسی ارایه شده است و سعی می­شود در آینده با دریافت بازخورد از همکاران عزیز و خبرگان این حوزه اصلاحات مورد نیاز جهت تطبیق بیشتر و بهتر با نیاز سازمان­های امروزی صورت پذیرد. پیشاپیش از ارایه بازخوردهای ارزنده شما خواننده گرامی قدردانی به عمل می­آید. لیست ابزارهای بررسی شده در این نسخه از کتاب به شرح زیر است:

مقدمه ۶
تجزیه و تحلیل پیشرفته ۷
مدیریت چابک ۱۰
کارت‌های امتیازی متوازن ۱۲
الگوبرداری ۱۴
مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار ۱۶
مدیریت تغییرات ۱۸
کاهش پیچیدگی ۲۰
پروفایل شایستگی‌های اصلی ۲۲
تجزیه و تحلیل نقشه سفر مشتری ۲۴
مدیریت ارتباط با مشتریان ۲۷
سامانه‌های رضایت مشتریان ۳۰
دسته بندی مشتریان ۳۲
تحول دیجیتال ۳۴
مطالعه مشارکت کارمندان ۳۶
برنامه ریزی راهبردی ۳۸

در کنار بررسی هر ابزار، روند استفاده از آن در طی زمان بر اساس نظرسنجی از مدیران مختلف نیز اندازه گیری شده است و بر اساس آن رتبه بندی ابزارها صورت گرفته است. خلاصه این رتبه بندی و تغییرات آن در شکل زیر نمایش داده شده است. برای رصد بهتر تغییرات هر ابزار، از یک الگوی رنگ­بندی استفاده شده است و مواردی که تنها یکبار در رتبه بندی ظاهر شده اند به رنگ سفید نشان داده شده اند. اگرچه مشاهده می­شود که ابزارهای برنامه ­ریزی راهبردی، مدیریت ارتباط با مشتریان و الگوبرداری در سال­های متمادی بالاترین رتبه بندی را داشته، اما ظهور مجموعه­ای از ابزارهای جدید در چندسال اخیر قابل تامل است.


لینک دانلود کتاب (۲ مگابایت – PDF)


[۱] BABOK, A Guid to Business Analysis Body of Knowledge, V3.0, 2015

[۲] BAIN & COMPANY, An Executive Guide to Management Tools, 2018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *