رایانش ابری فناوری است یا مدل

رایانش ابری مدلی است در خصوص نحوه ارائه و استفاده از خدمات فناوری اطلاعات که در آن مجموعه ای از فناوری ها مورد استفاده قرار میگیرد. ضمن اینکه خود این مدل سبب ظهور فناوری های جدیدتری شده است. اما لازم به ذکر است که رایانش ابری بر حسب موضوع بحث میتواند بعنوان فناوری، ابزار، راهکار و … نیز در نظر گرفته شود:

− برای مثال، اگر دنبال راهکاری برای مدیریت اسناد و به اشتراک گذاری آنها در یک سازمان باشیم، رایانش ابری میتواند یک راهکار یا یک ابزار باشد. (در اینجا به معنای راهکار مبتنی بر رایانش ابری است)

− اگر بدنبال حل مساله ای نظیر کلان داده باشیم، رایانش ابری بعنوان یک ابزار یا یک فناوری میتواند در راهکارهای کلان داده مورد استفاده قرار بگیرد. (در اینجا فناوری، به مجموعه کل مدل، مفاهیم، معماری و ابزارهای مورد استفاده در آن اطلاق میشود که توانستند راهکاری برای حل مساله مورد نظر ارایه دهند)

− اگر بخواهیم در خصوص ماهیت خود ابر صحبت کنیم، نمیتوانیم یک مرکز داده را نشان دهیم و بگوییم که یک ابر است، در حقیقت مدل استفاده از منابع آن مرکز داده است که از سمت یک کاربر به آن عنوان ابر را نسبت میدهد. همانطور که میتوان از همان مرکز داده بصورت غیرابری هم استفاده کرد.

− نکته دیگر اینکه معمولا وقتی یک مدل کلی ارایه میشود، از روی آن میتوان چندین معماری ارایه کرد و برای هر معماری چندین پیاده سازی قابل انجام است. در خصوص رایانش ابری نیز به همین ترتیب بوده است. از روی مدل کلی ارایه شده برای رایانش ابری تا کنون معماری های مختلفی ارایه شده است و برای کدام توسط شرکت های مختلف پیاده سازی های مختلفی انجام شده است. نقطه اشتراک همه این پیاده سازی ها و معماری ها همان مدل و تعریف اولیه است ولی در جزییات همه با هم متفاوت هستند.

– به همین دلیل گفته میشود که رایانش ابری مدلی است که صنعت رایانش را توصیف میکند ولی خودش به تنهایی فاقد فناوری، ابزار یا روش های انجام کار است و این جزییات در معماری و پیاده سازی های بعدی مشخص میشود. ولی بعد از اینکه پیاده سازی انجام شد، مجازا به آن رایانش ابری گفته میشود.

مطالب بیشتر در دانشنامه رایانش ابری

برچسب‌ها: رایانش ابری, فناوری, مدل +;نوشته شده در ;۲۰۱۴/۸/۹ساعت;۹:۸ توسط;مرتضی سرگلزایی جوان; |;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *