به منظور توسعه ابر بومی، چه سازمانها یا نهادهایی قابلیت اجرا دارند و چگونه؟

باید در نظر داشت که فرآیند بومی سازی در یک صنعت، خصوصاً صنعت رایانش، تنها با تولید یک محصول خاص و فعالیت یک یا دو مجموعه دانشگاه و صنعتی امکان پذیر نمی باشد. بلکه مشارکت گروه های مختلف صنعتی، دانشگاهی و دولتی را می طلبد. این موضوع از جمله چالش هایی است که برای تکمیل فرآیند بومی سازی وجود دارد. همچنین بطور خلاصه میتوان به مجموعه فعالیت هایی اشاره کرد که کل فرآیند بومی سازی را تحت تاثیر قرار میدهد، ولی امکان انجام آن در یک مجموعه دانشگاهی و یا صنعتی به تنهایی امکان پذیر نمی باشد. بنابراین باید سازوکار مناسبی برای تقویت اکوسیستمی که بصورت بومی میتواند در حوزه رایانش ابری شکل بگیرد وجود داشته باشد تا بتواند متولی فعالیت های بسیار زیادی در این حوزه شود.

توسعه هر فناوری به صورت بومی نیازمند حرکت در چهار بخش بصورت هماهنگ و موازی می­باشد که نبود هر کدام موجب شکست فرایند بومی سازی میشود:

  • تحقیقات مستمر به منظور توسعه و بهبود فناوری توسط مراکز تحقیقاتی
  • توسعه محصولات و ارایه خدمات توسط صنعت
  • سیاست گذاری، بسترسازی و نظارت توسط دولت
  • تولید محتوا، آموزش و فرهنگ سازی توسط رسانه

این هماهنگی از طریق همان سازوکاری امکان پذیر است که در اولویت های مربوط به رایانش ابری نیز اشاره شد تا بصورت شفاف و بدون انحصار انجام شود. علت این امر در آسیب شناسی روند فعلی انجام پروژه ها در کشور نهفته است. در همین راستا سعی کردیم جامعه رایانش ابری ایران را در فضای مجازی راه اندازی کنیم تا این ظرفیت تعامل و همفکری ایجاد شود، و در حال حاضر درگیر بررسی و رفع مسایل فرهنگی جهت تعامل مشترک همه گروه های درگیر هستیم که یک اقدام مستمر و دراز مدت است. وظیفه جامعه مجازی رایانش ابری، تکمیل شکاف بین صنعت، دانشگاه، رسانه و دولت است و قرار است فعالیت­هایی انجام دهد که هر چند ممکن است به ظاهر کوچک و محدود باشند، ولی بدلیل اینکه اغلب توسط هیچیک از موجودیت های دیگر انجام نمی­شود، سبب ایجاد شکافی عمیق در فرآیند بومی سازی فناوری در کشور می شود.

بحث روی این موضوع در پرسش و پاسخ

برچسب‌ها: ابر عمومی, رایانش ابری, ابر بومی +;نوشته شده در ;۲۰۱۴/۸/۲ساعت;۰:۴۷ توسط;مرتضی سرگلزایی جوان; |;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *