الگوهای طراحی و توسعه سرویس در رایانش ابری

بحث آزاد جلسه ۲۴ جامعه آزاد رایانش ابری ایران به بحث الگوهای طراحی و توسعه سرویس در رایانش ابری اختصاص داده شده بود تا افراد تجربیات خود را با هم به اشتراک بگذارند:

در ابتدا یک ارایه در خصوص موضوع بحث انجام شد که اسلایدهای آن را میتوانید از اینجا دریافت نمایید.

تعریفی اولیه از الگوی طراحی (Design Pattern):

  • الگوهایی که برای مسائل خاص ارائه شده، تست شده و بارها تکرار شده است و بعنوان یک تجربه موفق مطرح میشود.
  • انتخاب الگوها باید با دقت انجام شود، زیرا ممکن است این تجربه، پاسخگوی نیاز در یک مشکل دیگر نباشد.
  • انتخاب الگو باید با اندازه گیری همراه باشد تا بتوان تاثیر آن را در کسب و کار محاسبه کرد.

در این جلسه در مجموع و بطور خلاصه برای توسعه سرویس ها بصورت ابری نظرات زیر مطرح شد:

  1. بر اساس مدل چرخه بازخورد و بهینه سازی، یک سازمان نیاز دارد که پیوسته برای افزایش کیفیت فرآیند های خود (در برخورد با مشتریان، شرکت، ارایه سرویس و …) بهبود مستمر داشته باشد و این بهبود مستمر نیازمند بازطراحی پیوسته خدمات و کاربردها می باشد.
  2. برای کاهش ریسک بهتر است از الگوهای موفق و استاندارد استفاده شود که ملاحظات آن در اینجا مورد بحث است.
  3. همه کاربردها نیاز نیست به مدل ابری تبدیل شود یا به ابر انتقال داده شود، بلکه باید ضرورتش حس شود. (معمولا بر اساس یک آینده نگری)
  4. برای توسعه / استقرار سرویس در ابر ابتدا باید مدل کسب و کار و اجزای آن تحلیل شود تا ضرورت استفاده از ابر بصورت دقیق مشخص شود.
  5. بسیاری از ویژگی های رایانش ابری (نظیر چند مستاجری) در صورتیکه نیاز باشد در ارائه سرویس در نظر گرفته شود نیاز به بازطراحی سرویس دارد.
  6. متدولوژی هایی برای مهاجرت از مدل سنتی به مدل ابری وجود دارد که در دانشگاه هایی نظیر ملبورن استرالیا ارائه شده است (ذکر مرجع).
  7. بهتر است سعی شود الگوهایی استفاده شود که حداقل تغییرات به لایه های بالاتر تحمیل شود.
  8. در نظر گرفتن محل استفاده از الگو (مطابق با استاندارد و پشته ارائه سرویس) بسیار ضروری است تا بتوان استقلال بین لایه ها را حفظ کرد.
  9. استفاده از فناوری های ابری در برخی از لایه ها (نظیر داده) راحت تر است، ولی اصلاح مدل سرویس ها بر حسب مورد فرق می کند.
  10. در برخی از حوزه های کاربردی نظیر سلامت، الگوها و استانداردهای زیادی ارایه شده است (ذکر مرجع).
  11. در ایران تجربه موفق نداریم. نیاز است که الگوهای موفق بدست آید و ترویج داده شود تا شرکت ها و سازمانها به سمت استفاده از آنها ترغیب شوند.
  12. باید سعی کنیم با الگوهای مختلف آشنا شویم تا توان بیشتری در حل مسائل بدست آوریم و در صورت نیاز بتوانیم الگوهای جدید را ارائه دهیم.
  13. SLA های سمت سرویس دهنده ابری میتواند در شکل گیری الگوهای طراحی آن موثر باشد.
  14. یکی از الگوهای مناسب میتواند استفاده از مدل Integration as a Service باشد تا کاربردهای محلی را به سرویس های ابری مجتمع کند. این کار برای فرهنگ سازی و تشویق به مهاجرت در شروع کار میتواند بسیار مفید باشد.
  15. مدل CBM که توسط آی بی ام ارائه شده است، میتواند روش مناسبی برای انتخاب الگوی طراحی در توسعه سرویس های ابری باشد. در این روش سعی میشود با تحلیل اجزا، گلوگاه ها مشخص شود و روی آنها تمرکز شود.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه نمایید.

برچسب‌ها: رایانش ابری, بحث آزاد, الگوهای طراحی و توسعه, Design Pattern +;نوشته شده در ;۲۰۱۴/۱۱/۲۶ساعت;۰:۱ توسط;مرتضی سرگلزایی جوان; |;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *