نقشه راه فناوری های نوظهور تا ۲۰۲۲

موسسه گارتنر یک موسسه تحقیقاتی در زمینه های مربوط به فناوری است و به طور منظم نتایج این تحقیقات را هر سال منتشر می کند. عمده این تحقیقات معطوف به رهبران اصلی صنعت فناوری اطلاعات است که شامل سازمان های دولتی، کسب و کارهای بزرگ High Tech و Telecom ، سرویس های تخصصی و سرمایه گذاران دنیای فناوری می باشد. همزمان با پایان یافتن سال ۲۰۲۰ و شیوع ویروس COVID 19 در جهان، این موسسه تحقیقاتی اقدام به انتشار گزارش Emerging Technology Roadmap مبتنی بر مطالعه شرکت های بزرگ و شرکت ها با سایز متوسط کرده است. این گزارش، مانند نقشه راهی تا سال ۲۰۲۲ می باشد که به تصمیم گیری فعالان صنعت فناوری اطلاعات کمک خواهد کرد. گزارش حاضر، ضمن ارائه اهم نتایج مستخرج از گزارش گارتنر، به تحلیل راهبردی فناوری ها در بازار داخلی و خارجی می پردازد. همچنین استراترژی هایی را برای سرمایه گذاری پیشنهاد می کند. نتایج حاصل از تحلیل بازار جهانی نیز در این گزارش آمده است. امیدواریم مطالعه این گزارش برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات مفید و راه گشا باشد.

روند توسعه فناوری هر سال توسط موسسه گارتنر مطالعه می شود. بیش از یک سال است که ویروس COVID 19 جامعه جهانی را با سبک جدیدی از زندگی رو به رو کرده است. گارتنر در گزارش امسال تاثیر این ویروس را بر سرمایه گذاری های حوزه فناوری اطلاعات در ۶ گروه امنیت، شبکه، اتوماسیون IT ، محل کار دیجیتال، ذخیره سازی و پایگاه داده، و زیرساخت محاسباتی و خدمات پلتفرم بررسی کرد. نتایج این بررسی در فصل ۱ ارائه شد. اگر چه در آینده ای نزدیک همه گیری این ویروس کنترل و به حداقل می رسد اما نمی توان تغییرات
سبک زندگی و کار حرفه ای را نادیده گرفت. تا آنجا که در یک سال اخیر هیچ فناوری ای در گروه های اتوماسیون IT ، محل کار دیجیتال و ذخیره سازی و پایگاه داده در مرحله نظارت و برنامه ریزی نبودند و همه فناوری های مرتبط به صورت آزمایشی در حال اجرا یا به طور کامل استقرار یافته بودند.
با توجه به گزارش گارتنر که در دو سطح از شرکت های بزرگ و کوچک ارائه شده بود، همچنین بررسی سهم بازار فناوری ها و تحلیل نتایج به دست آمده، در فصل ۲ و ۳ استراتژی های سرمایه گذاری ارائه شد. این استراتژی ها با هدف سرمایه گذاری در بازار داخل برای مشتریان داخلی و در بازار خارج با هدف صادرات محصولات برای مشتریان خارجی تهیه شدند.

براساس شاخص هوش دیجیتال DII ، ایران در جایگاه ۶۷ در بین ۹۰ کشور مورد بررسی قرار دارد. این در حالی است که به طور همزمان ایران رتبه ۶ در شتاب یا تکانه حرکتی را از بین همان ۹۰ کشور به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر دنیا در حال گذر از انقلاب صنعتی ۳ و ۴ به انقلاب صنعتی ۵ است. انقلابی که فناوری های پیشران آن، اینترنت اشیاء و سنسورها، اینترنت نسل پنجم، فناوری های افزودنی، واقعیت ترکیبی، ربات های پوشیدنی، پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین، بلاک چین صنعتی و کلان داده است. آیا ایران می تواند با شتابی که در پیش دارد، جایگاهی در انقلاب صنعتی پنجم به خود اختصاص دهد؟
طبق گفته متخصصان، سیستم های IoT با استفاده از اینترنت ۵ G و هوش مصنوعی، اولین قدم ورود بشریت به انقلاب صنعتی پنجم هستند. در دوره کنونی، اکثر شرکت ها در مرحله اجرای آزمایشی پلتفرم IoT هستند، زیرا سایر فناوری های وابسته مانند سنسورها، اینترنت ۵ G و سیستم های تحلیل کلان داده در مرحله آزمایشی هستند. همین مسئله بیانگر این است که هرگز نمی توان هر کدام از این فناوری ها را به طور جداگانه برای ایجاد انقلاب در نظر گرفت. هم افزایی و اتحاد آن ها، کلید گسترش و حرکت جوامع به سوی زندگی به سبک هوشمند و ارائه راهکارهای هوشمند است. اما راهِ کار هوشمندسازی چگونه است؟ با ما همراه باشید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *