بررسی وضعیت بلوغ فناوری بلاکچین در ۲۰۱۸

اگرچه فناوری بلاکچین بسیار مورد توجه سازمان­ها قرار گرفته است، اما عمده تمرکز بر روی آموزش و کسب تجربیات عملی برای فهم بهتر فناوری و موارد کاربرد آن بوده است. تا کنون پیشرفت­هایی در برخی از صنایع رخ داده است، اما وضعیت بلوغ این فناوری هنوز مبهم است و پذیرش در مقیاس بالا به ندرت رخ داده است. در همین رابطه در هفته گذشته گزارشی را از گارتنر در این خصوص مطالعه کردم که یک خلاصه مدیریتی از آن بصورت رسمی از طریق کانال انجمن بلاکچین سازمانی منتشر شد. همچنین یک نسخه از آن جهت استفاده دوستان در اینجا به اشتراک گذاشته شده است.

وضعیت بلوغ فناوری های مرتبط با زنجیره بلوکی در سال ۲۰۱۸ در شکل ۱ ترسیم شده است. بیت­کوین و دیگر رمزارزها با همدیگر تحت عنوان Cryptocurrencies مطرح شده­اند. استفاده از بلاکچین در حوزه تبلیغات، ارایه خدمات به مشتریان، و ارزهای پایدار (Stable) از موضوعات جدیدی بودند که در سال ۲۰۱۸ به ادبیات موضوع وارد شدند. مدل­های تشویقی مبتنی بر بلاکچین، توزیع اولیه سکه (ICO)، شکل­گیری کنسرسیوم­های بلاکچینی و همچنین بررسی موارد استفاده از بلاکچین در لجستیک، زنجیره تامین، آموزش، بیمه و دولت از جذاب ترین موضوعات در سال ۲۰۱۸ بوده­اند.

در ادامه وضعیت بلوغ فناوری بلاکچین مشاهده می­شود که اگرچه تب رمزارزها در حال فروکش کردن است (بدلیل نوسانات زیاد، ریزش بسیاری از توکن­ها، وضعیت نامشخص مسائل قانونی و عملیات استخراج) اما بازارها و صرافی­های کالا­های دیجیتال که در این مدت تجربیات زیادی کسب کرده­اند در حال رشد هستند ولی هنوز ۲ تا ۵ سال دیگر برای افزایش بلوغ و پذیرش گسترده آنها زمان لازم است.

شکل ۱- وضعیت بلوغ فناوری بلاکچین در سال ۲۰۱۸

بررسی موسسه گارتنر در سال ۲۰۱۸ نشان می­دهد که تا کنون تنها ۱% مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) روی فناوری بلاکچین بصورت جدی سرمایه گذاری کرده­اند. ۸% دیگر در حال ارزیابی فناوری هستند. چالش­های مورد اشاره توسط این مدیران در حال حاضر شامل ضرورت تغییر الگوهای ذهنی برای شناخت مدل­های جدید کسب­وکار غیرمتمرکز، فقدان داده­های واقعی و کافی برای تصمیم­گیری ذینفعان و سرمایه­گذاران، پیچیدگی دست­یابی به فناوری و یکپارچه شدن با آن بدون نیاز به تغییر بنیادین فرآیندهای فعلی کسب­وکار می­باشد. ماتریس تحلیل اولویت­های تجاری در شکل ۲ نشان داده شده است.

شکل ۲- ماتریس اولویت ها برای کسب و کارهای مبتنی بر بلاکچین

تحلیل ماتریس کسب­وکار بلاکچین نشان می­دهد که این فناوری در کوتاه مدت نمی­تواند ارزش تجاری قابل توجهی دربر داشته باشد، اما تمرکز بر روی رمزارزها و بازار دارایی­های دیجیتال در میان مدت بسیار ارزشمند خواهند بود. همچنین در صورت وجود یک نگاه راهبردی و کلان، انتظار می رود که در ۵ تا ۱۰ سال آینده بتوان تغییرات شگرفی را از اثربخشی این فناوری در تغییر مدل­های تجاری و تغییر فرآیند­های صنایع مختلف از جمله خدمات بانکداری و مالی، بیمه، تبلیغات، لجستیک، حمل­ونقل، انرژی، نفت و گاز، خدمات دولتی، و اینترنت اشیا شاهد بود؛ و احتمالا صنایعی نظیر سلامت، خرده فروشی، زنجیره تامین و تولید هنوز لازم است که زمان بسیار بیشتری انتظار بکشند.

مرجع

David Furlonger, Rajesh Kandaswamy, Hype Cycle for Blockchain Business 2018 ( ID: G00357811), Gartner, 27 July 2018

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *