مصاحبه با روزنامه ایران در خصوص رایانش ابری

«ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اخیراً بر لزوم ملی شدن خدمات فضای مجازی و خودکفایی تأکید کرد و گفت: ما در حوزه خدمات ابری اولویت را بر پلتفرم‌ها گذاشتیم. ما در هیچ یک از خدمات ابری خودکفا نیستیم. موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، شبکه ارتباطی ایمیل و خدمات ابری باید ملی شوند.»

 

در همین راستا مصاحبه ای از طرف روزنامه ایران با اینجانب انجام شد که متن کامل آن در ادامه ارائه شده است:

خدمات ابری چه فواید و مزایایی برای کشور دارد و  نبود خدمات ابری چه لطماتی را به بخش فناوری اطلاعات میزند؟ 

رایانش ابری مصداقی از توسعه پایدار در بخش فناوری اطلاعات می باشد و این نگاه جدیدی است که در دنیا به استفاده بهینه و مقیاس پذیر از فناوری اطلاعات ایجاد شده است. روند توسعه و دیجیتالی شدن جوامع مختلف به سمتی است که طی ده الی پانزده سال آینده الگوی استفاده از خدمات فناوری اطلاعات  بصورت سنتی مقرون به‌صرفه نخواهد بود. به منظور افزایش بهره وری و اصلاح الگوی مصرف منابع، سازمانها بجای ایجاد مراکز داده اختصاصی به شبکه رایانش متصل خواهند شد تا از توان موجود در شبکه متناسب با نیاز خود استفاده کنند. اتصال به شبکه رایانش همانند اتصال به شبکه آب و برق و تلفن میباشد و شرایط بهتری برای تمرکز بر اصل کسب و کار فراهم می آورد.

برای اینکه عقب افتادگی هایی مانند موتورهای جستجو، پیام رسان ها و ای میل و خدمات ابری  جبران شود باید چه کرد؟

در حال حاضر طیف گسترده ای از خدمات و محصولات رایانش ابری در کشور وجود دارد که گزارشی از آن توسط جامعه آزاد رایانش ابری منتشر شده است. شاید بتوان گفت آنچه که از آن تحت عنوان عقب افتادگی یاد می شود، بیشتر در ارتباط با کیفیت خدمات است و نه کمیت آنها. برای توسعه صحیح صنعت رایانش ابری باید به آن بصورت یک اکوسیستم نگاه کرد، ضعف در کیفیت خدمات نشان دهنده ضعف در اکوسیستم است. به همین دلیل لزوم برنامه ریزی مناسب برای توسعه فناوری­های مرتبط با رایانش ابری در قالب یک اکوسیستم از جمله موضوعاتی است که در برنامه ریزی های کلان کشورهای مختلف مشاهده می شود. متاسفانه در کشور ما در طی چند سال گذشته اغلب مشاهده شده است که یک مجموعه سعی میکند به تنهایی چندین نقش را بر عهده بگیرد که در نهایت از عهده آن بر نمی آید. همچنین شکل گیری استارتاپ هایی که نمیتوانند تمرکز خود را روی یک موضوع حفظ کنند و یا به سرعت از نظر نیروی انسانی بزرگ شوند، و یا حداقل استانداردهای مربوط به ارایه خدمات را رعایت کنند از آسیب هایی بوده است که تا کنون مشاهده شده است.

چرا خدمات ابری فراگیر نیست مشکلات و ضعف ها  کجاست و اینکه ایا مشکلات سخت افزاری است یا نرم افزاری است؟

پایش مستمر وضعیت ایران و جهان و شناخت چالش ها و مسائل پیش روی شرکت ها و مجموعه های حاضر از فعالیت هایی است که بصورت مستمر در جامعه آزاد رایانش ابری ایران انجام می شود و سعی می شود با برگزاری رویدادها و تولید محتوای تخصصی، فضای گفتمان برای طرح مسایل و پیدا کردن راهکارهای مناسب هموار شود. همچنین مجموعه ای از راهکارها که بطور خاص امکان پیگیری آنها از طریق جامعه آزاد رایانش ابری وجود داشته باشد توسط اعضا دنبال میشود. از مهمترین چالش های اکوسیستم رایانش ابری در حال حاضر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چالش های مرتبط با قوانین و مقررات خصوصا در حوزه توافقنامه سطح خدمات
  • چالش های مرتبط با فضای کسب و کار نظیر محدودیت فعالیت در عرصه بین المللی و صادرات خدمات
  • چالش های نوآوری، توسعه فناوری، استانداردسازی و افزایش سطح کیفیت خدمات

از جمله راهکارهای پیش بینی شده برای حل چالش های حقوقی و قانونی و بهبود فضای کسب و کار میتوان به رگولاتوری حوزه رایانش ابری اشاره کرد. همچنین برای حل برخی از چالش های حوزه نوآوری و فناوری میتوان به بازنگری در سازوکارهای حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت رایانش ابری بر اساس استانداردها و تجربیات موفق جهانی اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که به منظور پایش مستمر چالش های موجود در اکوسیستم رایانش ابری و برنامه ریزی برای رفع آنها بر اساس خرد جمعی، رویدادهای سالیانه ای برگزار میگردد که در تیرماه ۹۷ نیز چهارمین رویداد بزرگ سالیانه رایانش ابری در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *