علوم داده و کلان داده، دومین مهارت برتر در سال ۲۰۱۷

قبلا در مقاله “رایانش ابری در رتبه اول ۱۰ مهارت برتر سال ۲۰۱۷” مهمترین مهارت سال ۲۰۱۷ بر اساس مجموع حجم تقاضا در دنیا بررسی شد. در این مقاله نگاهی می اندازیم به دومین مهارت برتر در سال ۲۰۱۷ که عمدتا تحت عنوان مهارت های مرتبط با علوم داده و کلان داده شناخته میشوند. اگر چه علوم داده رتبه دوم را در مقایسه با رایانش ابری کسب کرده است، اما همچنان رتبه اول را در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، استرالیا، برزیل، انگلیس و هلند دارد.

روند روبه رشد نفوذ فناوري اطلاعات در زندگي مردم در قالب هاي مختلفي نظير برنامه ها و سرويس هاي تحت وب، شبکه هاي اجتماعي، تجهيزات سيار، حسگرها و اينترنت اشيا؛ و در نتیجه آن افزايش حجم داده و اطلاعات سبب شده است که رويکردهاي سنتي حل مسائل جاي خود را به رويکردهاي مبتني بر کلان داده بدهند. براي ايجاد يک ديد مناسب در خصوص کلان داده و اهميت آن، جامعه اي را تصور کنيد که در آن جمعيت بطور نمايي در حال افزايش است، اما خدمات و زيرساخت هاي عمومي آن نتواند پاسخگوي رشد جمعيت باشد و از عهده مديريت آن برآيد. چنين شرايطي در حوزه داده در حال وقوع است. بنابراين نيازمند توسعه زيرساخت هاي فني براي مديريت داده در رشد آن بخش­هايي نظير جمع­آوري، ذخيره­سازي، جستجو، به اشتراک­گذاري و تحليل مي­باشيم. دستيابي به اين توانمندي معادل است با شرايطي که مثلا بتوانيم “هنگامي که با اطلاعات بيشتري در حوزه سلامت مواجه باشيم، با بازدهي بيشتري سلامت را ارتقا دهيم“، “در شرايطي که خطرات امنيتي افزايش پيدا ميکند، سطح امنيت بيشتري را فراهم کنيم“، “وقتي که با رويدادهاي بيشتري از نظر آب و هوايي مواجه باشيم، توان پيش بيني دقيقتر و بهتري بدست آوريم“، “در دنيايي با خودروهاي بيشتر، آمار تصادفات و حوادث را کاهش دهيم“، “تعداد تراکنش هاي بانکي، بيمه و مالي افزايش پيدا کند، ولي تقلب کمتري را شاهد باشيم“، “با منابع طبيعي کمتر، به انرژي بيشتر و ارزانتري دسترسي داشته باشيم” و بسياري موارد ديگر از اين قبيل که اهميت پنهان کلان داده را نشان مي­دهد.

bigdata_top2_skill_2017

به دلیل اهمیت موضوع، کسب مهارت های پایه مرتبط با تحلیل داده (نظیر داده کاوی و تکنیک های آماری) به یکی از مهارت های اصلی و مورد نیاز در سال ۲۰۱۷ تبدیل شده است. طی بررسی که در شبکه اجتماعی لینکدین انجام شده، حجم تقاضای متخصصین علوم داده در کشورهای مختلف برآورد شده است که در شکل فوق مواردی که بیشترین تقاضای این متخصصین را داشته اند نشان داده شده است.

مشاهده میشود که بیشترین حجم تقاضای متخصصین علوم داده در کشورهای کانادا، انگلیس، هلند، استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی و امارات متحده عربی می باشد. این رتبه در کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه و ایرلند به ۲ می رسد. البته باتوجه به توسعه خدمات ابری مبتنی بر کلان داده (نظیر BDaaS) و قرار داشتن نیازمندی به مهارتهای رایانش ابری در جایگاه اول، میتوان گفت که این ترکیب میتواند رتبه اول را در بسیاری از کشورهای دنیا کسب کند.

برچسب شده در:, , ,

يک ديدگاه براي “علوم داده و کلان داده، دومین مهارت برتر در سال ۲۰۱۷

  1. Pingback: مهارت های مورد نیاز دانشمندان داده | فناوری اطلاعات | مرتضی جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *