جزییات انتشار تاکسونومی رایانش ابری ایران – نگارش ۳

در نسخه سوم تاکسونومی رایانش ابری ایران بیش از ۱۰۰ سرویس ابری معرفی شده است. آمار توزیع سرویس های شناسایی شده در حال حاضر بصورت زیر می باشد که بیشترین تعداد سرویس از نوع خدمات نرم افزاری (SaaS) می باشد که بصورت وب یا موبایل عرضه می شوند. بیشترین خدمات نرم افزاری در بخش آموزش، سرویس های مالی و ابزارهای جستجو می باشد. همچنین چند نرم افزار جدید ابری برای کاربردهای امنیتی، شبکه و برگزاری رویدادها نیز شناسایی شده است.

chart_taxonomy3

در این نسخه، یک دسته بندی جدید تحت عنوان BPaaS نیز اضافه شده است که شامل فرآیندهای کسب و کاری می باشد که بصورت ابری اجرا می شوند. البته سرویس های زیادی وجود دارد که می تواند در بخش BPaaS قرار بگیرد که به تدریج با شناسایی آنها، این بخش از دسته بندی نیز تکمیل خواهد شد. یک تغییر نیز در انتقال دسته ابزارهای ایجاد وبلاگ از بخش سرویس های نرم افزاری به بسترهای توسعه انجام شده است.

برای مشاهده نسخه ۳ تاکسونومی در ابعاد مناسب به صفحه تاکسونومی در دانشنامه آزاد رایانش ابری ایران مراجعه نمایید. گزارش تاکسونومی بصورت دوره ای به روز رسانی می شود. برای مشارکت در تکمیل آن اگر سرویس جدیدی را میشناسید که هنوز شناسایی و دسته بندی نشده است، میتوانید در پاسخ به همین پست اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *